🎈 Jak slavíme narozeniny

Narozeniny jsou bezpochyby jedna z hlavních událostí v roce, na kterou se děti všech věkových kategorií velmi těší. Aby také ne, jedná se o “jejich den”🥳. V našich školách je nastavený speciální “NAROZENINOVÝ RITUÁL”. Děti se touto formou oslavy učí slušnému chování, morálním hodnotám, zkrátka tomu, že oslavy narozenin nejsou jen o tom “dát si dort” či dostat dárky, ale mělo by jít hlavně o to, strávit kvalitní čas s lidmi okolo sebe a řádně oslavit svůj výjimečný den. Jak takový narozeninový den v naší MŠ vypadá? Oslava narozenin studenta je tradičně zahájena po svačince, kdy oslavenec (rodina oslavence) donese do MŠ nakrájené ovoce, z něhož si děti mohou vyrobit špízy, veselé obličeje či jiné obrázky dle jejich představy. Gastronomickému tvoření předchází společné zpívání písničky oslavenci (tradičně Happy Birthday v anglickém jazyce) a samozřejmě individuální přání od každého spolužáka. Jakmile dopřeje poslední dítě, začínají děti společně hodovat. Poté děti společně vytváří oslavenci přání, fotografii či jiný dáreček, který si oslavenec může uchovat na památku. Celý den pak završí oslavencovou oblíbenou aktivitou (kopem na koš, hrou na sochy, diskotékou atd.).

Společnými oslavami v dětech budujeme komunitní chování, pospolitost, pocit sounáležitosti (oslavy se účastní celá třída) a situačnímu chování.

Proč NE DORT, ale OVOCE ANO? V našich školách vedeme děti k zdravému životnímu stylu. Proto jim do denního režimu začleňujeme dostatek pohybových aktivit, jimiž posilují svou fyzickou kondici, obratnost, zkrátka celkový rozvoj hrubé motoriky. Mimo jiné dbáme i na vyvážený jídelníček tak, aby děti měly dostatečný energetický příjem, jídlo bylo zdravé, z čerstvých surovin a nikoliv plné “éček”, barviv a jednoduchých sacharidů. Stejný přístup máme i k oslavám narozenin.


Je prokázáno, že sacharidy jsou nedocenitelným zdrojem energie, avšak jejich nadměrný příjem může způsobovat obezitu, vyšší kazivost zubů, oslabenou imunitu, vyšší náchylnost k civilizačním chorobám atd. Jídelníček v našich školách byl sestaven na základě konzultace s nutričním poradcem, tudíž víme, že dětem předkládáme ideálně energeticky vyváženou stravu.


V momentě, kdy děti na oslavu donesou dort (a většinou se sejde i několik oslav v jednom měsíci), dochází tak ke zvýšenému příjmu jednoduchých sacharidů, které pro děti nemají přidanou hodnotu. Děti z nich nedostanou potřebné vitamíny či další složky nezbytné pro jejich vývin.

O tom co se děje s přemírou cukru v těle dítěte je již řada výzkumů. Odborník na výživu Petr Havlíček k tomu říká: “Nevyužitý cukr se ve formě glykogenu ukládá do jater a svalů, odkud si ho tělo v případě potřeby vytáhne. Pokud ho je ale moc, metabolizuje se a ukládá jinam. Nejdříve do málo aktivních míst, jako je bříško, boky či stehna. Později i do aktivnějších orgánů (srdce, ledviny), u kterých dochází k oslabení jejich správné funkce.”

Netvrdíme, že příjem fruktózy (taktéž jednoduchého cukru), je ve velkém množství nejzdravější. Významně zdravější formou je příjem cukrů z tzv. komplexních sacharidů, jež jsou obsaženy např. v čočce. Nicméně fruktóza má stále lepší výživovou hodnotu pro náš organismus, než čisté sacharózy, kterou obsahuje řepkový či třtinový cukr. A ruku na srdce, který oslavenec by byl nadšený např. z hrachové kaše k narozeninám😊? Proto volíme “zlatou střední cestu”. Dorty z ovoce jsou pro děti atraktivní a barevné a věřte nám, po dortu si děti ani nepostesknou.

Posledním bodem, proč je ovoce skvělou variantou je to, že si z ovoce každý něco vybere. Donesete-li nádherný čokoládový dort, není výjimkou, že některé děti si jej nedají například z důvodu potravinové alergie. Ale při širším výběru základních druhů ovoce nebo mohou hodovat všechny děti bez rozdílu.

Rodiče v našich školách se na dnu oslavy předem domlouvají s pedagogem. Tím předcházejí tomu, že např. přijede divadélko a pak na oslavu narozenin nebude tolik času a oslavenec si tak neužije svůj den. Navíc i pedagog bude mít čas nachystat program “na míru” oslavenci. Věříme, že si děti oslavy narozenin v našich školách užijí a budou na ně v budoucnu s láskou vzpomínat🤩.



Čerpáno z: HAVLÍČEK, Petr. 5 důvodů, proč u dětí hlídat množství přijatého cukru [online]. 1 [cit. 2022-09-21]. Dostupné z: https://www.sportmentor.cz/5-duvodu-proc-u-deti-hlidat-mnozstvi-prijateho-cukru/


170 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
GENIUS Logo school a kindergarten-01.jpg